Áñ÷éêÞ

ΕΑΡΙΝΟ ΕΞΑΜΗΝΟ ÁÊÁÄÇÌÁÚÊÏΥ ÅÔÏΥÓ 2023-24

ΜαθÞματα

 

IBA 302 EΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΙΣ ΒΑΛΚΑΝΙΚΕΣ ΣΠΟΥΔΕΣ
Το μÜθημα αποσκοπεß στην κατανüηση της ιστορικÞς και πολιτισμικÞς εξÝλιξης του μεσαιωνικοý βαλκανικοý χþρου απü τον 6ο Ýως τον 15ο αιþνα. ΜÝσα απü τις σχετικÝς πληροφορßες κατÜ τιςπαραδüσεις και την ανÜλυση των πηγþν στο δεýτερο μÝρος κÜθε μαθÞματος, οι φοιτητÝς Ýχουν τη δυνατüτητα να εξοικειωθοýν με τα σημαντικÜ γεγονüτα της υπü εξÝτασης περιüδου και ταυτüχρονα  να αναπτýξουν την κριτικÞ τους ικανüτητα επÜνω στα ζητÞματα που θßγονται σε κÜθε μÜθημα ξεχωριστÜ.  ΔιÜγραμμα μαθημÜτων: με απαρχÞ την κατανüηση του γεωγραφικþν χαρακτηριστικþν της βαλκανικÞς χερσονÞσου, εξετÜζονται οι εθνοτικÝς και πολιτισμικÝς μεταβολÝς που επÝφερε εγκατÜσταση των ΣλÜβων, οι οποßες σηματοδοτοýν τη μετÜβαση απü την ýστερη Αρχαιüτητα στον Μεσαßωνα (με αναφορÜ και στο ζÞτημα των σλαβικþν εγκαταστÜσεων στον ελλαδικü χþρο). ΕξετÜζονται οι συνθÞκες που οδÞγησαν στην εθνογÝνεση των βαλκανικþν λαþν και η ιδιαßτερη εξÝλιξη κÜθε σýγχρονης χþρας κατÜ τον Μεσαßωνα (πρþτο και δεýτερο «βουλγαρικü κρÜτος», οι σερβικÝς ηγεμονßες της ΡÜσκας και της Διüκλειας/ΖÝτας, το σερβικü βασßλειο των Νεμανιδþν, το μεσαιωνικü κροατικü βασßλειο καθþς και τα πρþιμα κρατικÜ μορφþματα στην Αλβανßα και τη Ρουμανßα). ΣημαντικÞ παρÜμετρο για τα παραπÜνω αποτελοýν οι σχÝσεις των μεσαιωνικþν βαλκανικþν λαþν με το ΒυζÜντιο Þ τις ελληνικÝς ηγεμονßες της Νßκαιας και της Ηπεßρου καθþς και με τη Δýση.  
Τρüπος ΕξÝτασης: Το μÜθημα εξετÜζεται γραπτÜ. 


IBA 352  Η ΡΩΣΙΑ ΤΟΥ ΚΙΕΒΟΥ, 882-1240 (Σ)
 Το ΣεμινÜριο προσεγγßζει διεπιστημονικÜ την ιστορικÞ και πολιτισμικÞ εξÝλιξη της σημαντικüτερης ηγεμονßας της ΑνατολικÞς Ευρþπης κατÜ τους ΜÝσους Χρüνους, γνωστÞς στη διεθνÞ βιβλιογραφßα ως «Ρωσßα του ΚιÝβου», απü τις απαρχÝς της μÝχρι την υποταγÞ της στους Μογγüλους. Ξεκινþντας απü τον πρüδρομο της, την ηγεμονßα του Νüβγκοροντ, η οποßα σχετßζεται με τη λεγüμενη «πρüσκληση των ηγεμüνων» απü τη Σκανδιναβßα, το ΣεμινÜριο εμβαθýνει στις τρεις ιστορικÝς φÜσεις της Ρωσßας του ΚιÝβου (882–988, 988–1169, 1169–1240) και αναδεικνýει αρκετÝς üψεις της εσωτερικÞς της εξÝλιξης (εθνοτικÞ πολυμορφßα, πολιτικÞ ιδεολογßα, κρατικÞ οργÜνωση και θεσμοß, στρατüς, κοινωνßα, δßκαιο, γραμματεßα, τÝχνη, υλικüς πολιτισμüς κ.Ü.) καθþς και τις σχÝσεις με τον περßγυρü της, σε συνÜρτηση με το ευρý φÜσμα των Ýξωθεν επιδρÜσεων. Σε αυτü το πλαßσιο, δßνεται Ýμφαση στις σχÝσεις με τη Σκανδιναβßα, το ΒυζÜντιο και τον κüσμο της στÝπας (ΚουμÜνοι και Μογγüλοι). ΑναφορικÜ με το ΒυζÜντιο, ιδιαßτερη σημασßα αποδßδεται στην Ýνταξη της Ρωσßας του ΚιÝβου στη λεγüμενη «ΒυζαντινÞ Κοινοπολιτεßα» καθþς και στον υδÜτινο «δρüμο απü τους ΒαρÜγγους στους ¸λληνες», καθοριστικü για την ανÜπτυξη των εμπορικþν σχÝσεων. Στη διÜρκεια του Σεμιναρßου θα εξεταστοýν διεξοδικÜ γραπτÝς πηγÝς και αρχαιολογικÜ τεκμÞρια και θα παρακολουθεßται η πρüοδος των εργασιþν των φοιτητþν (μεθοδολογßα, βιβλιογραφικÞ ενημÝρωση, υποσημειþσεις κ.Ü.).
Τρüπος εξÝτασης: ΥποχρεωτικÝς σεμιναριακÝς εργασßες, τις οποßες οι φοιτητÝς παρουσιÜζουν προφορικÜ και συντÜσσουν γραπτÜ

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Επικοινωνία
Τηλ.: 26510-05119
e-mail: gkardaras@uoi.gr