Πληροφορίες

Ηθοποιοί: Roger Duchesne (Robert “Bob” Montagné), Daniel Cauchy (Paolo), Isabelle Corey (Anne)
Τοποθεσία: Γαλλία 1956
Διάρκεια: 98'
Σκηνοθέτης: Jean-Pierre Melville

Ο Bob είναι ένας μεσήλικας αθεράπευτος τζογαδόρος που ζει στην Μονμάρτη της Γαλλίας. Eίναι γνωστό και αξιοσέβαστο πρόσωπο στα λημέρια της νύχτας και του τζόγου έχοντας εκτίσει ποινή στο παρελθόν για μια αποτυχημένη απόπειρα ληστείας σε τράπεζα, αν και πλέον είναι συμμορφωμένος έχοντας αφήσει την παρανομία στο παρελθόν. Ο σεβασμός στο πρόσωπό του δεν περιορίζεται στους ανθρώπους της νύκτας, αλλά και της αστυνομίας. Παράλληλα όμως είναι και ένας τζέντλεμαν με έναν δικό του κώδικα ηθικής και προσπαθεί με κάθε τρόπο να βοηθάει τους αδύναμους, μόνο όμως όταν αυτοί το αξίζουν.
Κάποια στιγμή πέφτει στην αντίληψή του μια νεαρή κοπέλα, η Anne, που μοιάζει χαμένη και αβοήθητη. Ο Bob την παίρνει μέσα από τα χέρια ενός νταβατζή στιγμές πριν αυτός την ενκολπίσει στην δουλειά του. Την θέτει υπό την προστασία του, της δίνει χρήματα και την βάζει στο σπίτι του. Όπως είχε κάνει στο παρελθόν και με τον Paolo ο οποίος είναι πια φίλος και συνεργός του.
Ο εθισμός του Bob στον τζόγο είναι πολύ ισχυρός. Ποντάρει όλα τα λεφτά του στον ιππόδρομο και κερδίζει. Με τα κέρδη πηγαίνει στο καζίνο με την ελπίδα να τα πολλα-πλασιάσει αλλά καταφέρνει να τα χάσει όλα μέσα σε μια μόλις μέρα. Απογοητευμένος και άφραγκος καταφεύγει σε ένα μπαρ για να πνίξει τα προβλήματά του. Εκεί μαθαίνει από έναν κρουπιέρη για μια αδυναμία στο σύστημα ασφαλείας του καζίνο Ντοβίλ αλλά και ότι μια συγκεκριμένη ώρα βρίσκεται συγκεντρωμένο στο χρηματοκιβώτιό του ένα τεράστιο χρηματικό ποσόν. Οι πληροφορίες είναι δελεαστικές και σε συνδυασμό με την δεινή θέση στην οποία βρίσκεται, ο Bob δεν αργεί πολύ να λάβει μια μεγάλη απόφαση: να ληστέψει το καζίνο Ντοβίλ.
Τον καιρό που ακολουθεί ο Bob μαζεύει πληροφορίες για το καζίνο, συγκεντρώνει τους συνεργάτες του και καταστρώνει τα σχέδια για μία από τις μεγαλύτερες ληστείες στην ιστορία. Αλλά όσα σχέδια και αν κατέστρωσε, δεν μπόρεσε να προβλέψει τον πιο αστάθμητο παράγοντα: την γυναίκα. Ο Paolo και η Anne έχουν εν τω μεταξύ συνάψει σχέση αλλά η τελευταία είναι ανήσυχη. Σε μια προσπάθεια να την εντυπωσιάσει, ο Paolo που συμμετείχε στο κόλπο της εκμυστηρεύεται ότι πρόκειται να ληστέψουν το καζίνο. Η Anne με την σειρά της το αποκαλύπτει σε τρίτο πρόσωπο που είναι πληροφοριοδότης της αστυνομίας και όλο το εγχείρημα βρίσκεται στον αέρα. Ο Paolo όταν αντιλαμβάνεται το λάθος του, δολοφονεί τον πληροφοριοδότη σε δημόσιο μέρος χωρίς καμία προφύλαξη. Απλά, κυνικά, και παρορμητικά. Όμως εκεί που όλα δείχνουν ότι διορθώθηκαν, μια δεύτερη γυναίκα, η σύζυγος του κρουπιέρη, πείθει τον άντρα της να προδώσουν στην αστυνομία το σχέδιο του Bob, όπως και κάνουν. Αλλά η μεγάλη ληστεία δεν μπορεί να ματαιωθεί. Πρέπει να φτάσουν μέχρι το τέλος.
Η επίμαχη νύχτα φτάνει και ο Bob βρίσκεται μέσα στο καζίνο τζογάροντας. Αλλά αυτήν την φορά κερδίζει. Παρασύρεται από την ρέντα του και παίζει μέχρι το πρωί κερδίζοντας μεγάλα ποσά. Κοιτάει το ρολόι και βλέπει ότι έχει έρθει η ώρα. Βγαίνει έξω από το καζίνο την στιγμή που φτάνουν οι συνεργάτες του, αλλά όχι μόνο αυτοί. Τους έχει στήσει ενέδρα η αστυνομία και ακολουθεί καταιγισμός πυροβολισμών με αποτέλεσμα να σκοτωθεί ο Paolo. O Bob είναι συντετριμένος αλλά συλλαμβάνεται για να οδηγηθεί στην φυλακή.

Ο Bob ο Tζογαδόρος αποτελεί μόλις το τέταρτο φιλμ του Jean-Pierre Melville ενός πολύ αμερικανόφιλου Γάλλου σκηνοθέτη. Η ταινία αυτή αποτελεί έναν φόρο τιμής στο -κατ’ εξοχήν αμερικανικό- είδος του γκάνγκστερ αλλά προσαρμοσμένο σε γαλλική κινηματογράφηση. Η κάμερα είναι στο χέρι και το μοντάζ πηδάει απότομα από το ένα καρέ στο άλλο(jump cut) και δημιουργεί ένα ξεχωριστό και πρωτοπόρο στυλ που καθιστά τον Bob τον Τζογαδόρο ουσιαστικά έναν προπομπό του γαλλικού Νέου Κύματος(Nounelle Vague) χρόνια πριν αυτό εμφανιστεί επίσημα.
Επίσης κυριαρχούν στην ταινία τα στοιχεία της μοιραίας γυναίκας, του εγκλήματος και των παιχνιδιών της μοίρας ώστε να μπορεί να χαρακτηριστεί film noir παρότι σαν όρος δεν χρησιμοποιούταν ακόμα ευρέως, αφού οι δημιουργοί των πρώτων noir δεν ήξεραν ότι οι ταινίες τους συγκαταλέγονταν σε ένα συγκεκριμένο είδος. Βλέπουμε σε όλη την ταινία τον Bob τον Τζογαδόρος αλλά δεν είναι τόσο απλό, ο Bob είναι τζογαδόρος στη ζωή!