Plakitsi Katerina

 

Associate professor of Science Education, Dept. of Early Childhood Education, School of Education, University of Ioannina.

 

Εκπαίδευση – Πρακτική Άσκηση - Επιμόρφωση

Διδακτικό έργο

Εκπαίδευση:

ΕΥΡΩΠΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΣΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ LINNAEUSSWEDEN (ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ –ΑΓΓΛΙΚΗ).

2014-2015

ERASMUS INTENSIVE PROGRAM “SOCIAL RELATIONS IN SCHOOLS” Πολυεθνικό και διεπιστημονικό μάθημα με 15 καθηγητές σε 70 μαθητές από 7 ευρωπαϊκές χώρες. Συμμετέχοντα Πανεπιστήμια: Linnaeus University of Kalmar-Sweden (coordinator), University of Ioannina-Greece, Orleans university-France, Don Bosco University-Spain, University College Sjaelland-Denmark, Hogeschool Edith Stein-Netherlands, Padagogishe Hochschule Wien-Austria. 

ΕΥΡΩΠΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΣΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ (ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ –ΑΓΓΛΙΚΗ).

2011 – 2012

ERASMUS INTENSIVE PROGRAM “LIGHT IN SCIENCE AND SOCIETY” (κύκλος εργασιών 3ου έτους, ύστερα από έγκριση της αντίστοιχης πρότασης από το Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών-Ι.Κ.Υ.).
Κοινό πολυεθνικό και διεπιστημονικό μάθημα με 15 καθηγητές σε 70 μαθητές από 7 ευρωπαϊκές χώρες. Συμμετέχοντα Πανεπιστήμια: University of Ioannina -Greece (coordinator), University of Naples-Italy, University of Cyprus-Cyprus, Linnaeus University of Kalmar -  Sweden, St. Patrick’s College of Dublin City University – Ireland, Eindhoven University of Technology – The Netherlands, University of Minho-Portugal.

2010 – 2011

ERASMUS INTENSIVE PROGRAM “LIGHT AND SUSTAINABILITY” (κύκλος εργασιών 2ου έτους). Ίδιου τύπου μάθημα στη δεύτερη χρονιά υλοποίησής του, ύστερα από έγκριση της αντίστοιχης πρότασης από το Ι.Κ.Υ.

2009 - 2010

ERASMUS INTENSIVE PROGRAM “LIGHT” (κύκλος εργασιών 1ου έτους). Ίδιου τύπου μάθημα στην πρώτη χρονιά υλοποίησής του, ύστερα από έγκριση της αντίστοιχης πρότασης από το Ι.Κ.Υ.

 

ΜΑΘΗΜΑΤΑΣΤΟ ST. PARTICK’S COLLEGE (DUBLIN CITY UNIVERSITY) IRELAND (ΓΛΩΣΣΑΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣΑΓΓΛΙΚΗ)
Επισκέπτρια Καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο του Δουβλίνου και ειδικότερα στο Παιδαγωγικό Τμήμα του St. Patrick’s College, για μία εβδομάδα, με επιχορήγηση από το ERASMUS STAFF MOBILITY του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων και του ΙΚΥ. Το πρόγραμμα διδασκαλίας περιελάμβανε:
-Επισκέψεις σε Ιρλανδικά σχολεία,
- Διδασκαλία σε Ιρλανδούς φοιτητές, 
- Εργαστήρια σε Ιρλανδούς φοιτητές,
- STAFF SEMINAR: Σεμινάριο σε συναδέλφους καθηγητές του Ιρλανδικού Πανεπιστημίου.

ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΣΤΟ LINNEUS UNIVERSITY OF KALMAR SWEDEN (ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ – ΑΓΓΛΙΚΗ)
Επισκέπτρια Καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο του Linnaeus στο Kalmar της Σουηδίας, για μία εβδομάδα, με επιχορήγηση από το ERASMUS STAFF MOBILITY του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων και του ΙΚΥ. Το πρόγραμμα διδασκαλίας περιελάμβανε:
-Επισκέψεις σε σουηδικά σχολεία,
- Διδασκαλία σε Σουηδούς φοιτητές,
- Διδασκαλία σε φοιτητές των προγραμμάτων ανταλλαγών της Σουηδίας,
- Διδασκαλία σε δασκάλους που κάνουν την πρακτική τους στη Σουηδία.   

 

ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΣΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ

2008 - 2012

Εκπαίδευση φοιτητών:
Ως Επίκουρη Καθηγήτρια του Παιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, διδάσκω τα εξής μαθήματα:

  • Διδακτική των εννοιών των Φυσικών Επιστημών στο Νηπιαγωγείο Ι. Εργαστήριο στη ΔΦΕ Ι. Το τελευταίο αποτελεί το 1/3 τμήμα της Πρακτικής άσκησης των φοιτητών, που υλοποιείται κατά τη διάρκεια του χειμερινού εξαμήνου στο Πανεπιστήμιο.
  • Διδακτική των εννοιών των Φυσικών Επιστημών στο Νηπιαγωγείο ΙΙ. Εργαστήριο στη ΔΦΕ ΙΙ και Πρακτική Άσκηση στα σχολεία. Τα τελευταία αποτελούν τα 2/3  της Πρακτικής άσκησης των φοιτητών, που υλοποιούνται κατά τη διάρκεια του εαρινού εξαμήνου στο Πανεπιστήμιο και στα νηπιαγωγεία της πόλης των Ιωαννίνων.
  • Εισαγωγή στις έννοιες των Φυσικών Επιστημών. Εισάγονται απλές έννοιες, δεξιότητες, ικανότητες, προσεγγίσεις, στάσεις και αξίες των φυσικών επιστημών για νηπιαγωγούς. 
  • Θέματα Διδακτικής φυσικών εννοιών. Διαπραγμάτευση προχωρημένων και ειδικών θεμάτων διδακτικής των φυσικών επιστημών και καινοτομίες.
  • Το Μουσείο ως χώρος εκπαίδευσης στις Φυσικές Επιστήμες και την Τεχνολογία. Ανά έτος επιχειρείται η εξοικείωση των φοιτητών με τα εκπαιδευτικά προγράμματα των επιστημονικών κέντρων και μουσείων φυσικών επιστημών, ώστε οι φοιτητές να μάθουν να διαμεσολαβούν στη μάθηση στις φυσικές επιστήμες και εκτός της σχολικής τάξης, δηλ. σε υπαίθριους και κλειστούς χώρους που είναι αυθεντικά και πλούσια περιβάλλοντα μάθησης.  

Εκπαίδευση Εκπαιδευτικών:
Διδάσκω στο Διδασκαλείο Νηπιαγωγών Ιωαννίνων τα μαθήματα:

  • Διδακτική των εννοιών των Φυσικών Επιστημών στο Νηπιαγωγείο / Εφαρμογές πεδίου.

Διδακτική των εννοιών των Φυσικών Επιστημών στα Μουσεία/Κέντρα Φυσικών Επιστημών και Τεχνολογίας για παιδιά της πρώτης παιδικής ηλικίας.

2003 - 2008

Εκπαίδευση φοιτητών:
Ως Λέκτορας του Παιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, οργάνωσα και δίδασκα τα μαθήματα με τους ίδιους τίτλους που διδάσκω και τώρα ως επίκουρη καθηγήτρια.
Εκπαίδευση Εκπαιδευτικών:
Ως Λέκτορας του Παιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, οργάνωσα και δίδασκα τα μαθήματα με τους ίδιους τίτλους που διδάσκω και τώρα ως επίκουρη καθηγήτρια.

1990 - 2003

Δασκάλα στη Δημόσια Εκπαίδευση. Βαθμός Α΄. Χρόνος υπηρεσίας 14 έτη και 10 μήνες.

1995-1998
2000-2001

Δασκάλα αποσπασμένη στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Αθηνών, στον Τομέα / Εργαστήριο Φυσικών  Επιστημών, Τεχνολογίας και Περιβάλλοντος και ειδικότερα στη Διδακτική των Φυσικών Επιστημών. Εκεί, εκτός των άλλων, συντόνιζα και καθοδηγούσα τους τεταρτοετείς φοιτητές/τριες του Π.Τ.Δ.Ε. και τους δασκάλους της εξομοίωσης στις πρακτικές ασκήσεις του μαθήματος της Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών στα εργαστήρια, καθώς επίσης και τους φοιτητές στις πρακτικές ασκήσεις τους στη διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών σε Δημοτικά Σχολεία της περιοχής Αθηνών.  

1995-1998
2000-2001

Διδάσκουσα τα μαθήματα της Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών και «Το Μουσείο ως χώρος εκπαίδευσης στις Φυσικές Επιστήμες» στο Μαράσλειο Διδασκαλείο Δημοτικής Εκπαίδευσης. Συνολικές ώρες διδασκαλίας  387.

1989-1990

Αναπληρώτρια δασκάλα στη Δημόσια Εκπαίδευση.

1986-1989

Δασκάλα στην Ιδιωτική Εκπαίδευση.

1984- 1985

Ωρομίσθια καθηγήτρια Φυσικής στην Ανώτερη Δημόσια Σχολή Εμπορικού Ναυτικού Πλοιάρχων Κεφαλλονιάς.

1983- 84

Καθηγήτρια των Φυσικών Επιστημών σε φροντιστήριο Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.

Εργαστήρια στο πλαίσιο των μαθημάτων ΔΦΕ Ι και ΔΦΕΙΙ – Πρακτική άσκηση.
Ως τα 2/3 της συνολικής πρακτικής άσκησης των φοιτητών, έχει αναπτυχθεί ένας κύκλος εργαστηρίων 9 θεμάτων τα οποία είναι: Συλλογές φύλλων, Διδακτικές στρατηγικές για τη διαλυτότητα στερεών στο νερό, Διδακτικές στρατηγικές για την επίπλευση και τη βύθιση των στερεών στο νερό, Το σώμα μου, Μαγνήτες – Η ανακάλυψη των στοιχειωδών μαγνητικών ιδιοτήτων, Φως – Κάτοπτρα, Σκιές – Χρώματα, Ήχος, Χρόνος. Προετοιμάζονται επίσης και εργαστήρια με θέματα τα απειλούμενα ζώα, και τις εναλλακτικές πηγές ενέργειας.
Όλα τα εργαστήρια γίνονται στην αίθουσα πολλαπλών χρήσεων του ΠΤΝ Ιωαννίνων.
Τα 6 θέματα προγραμματίζονται για το χειμερινό εξάμηνο και τα 3 για το εαρινό, ώστε να μείνει χρόνος και για την πρακτική άσκηση στα σχολεία. 
Τα εργαστηριακά θέματα περιγράφονται στα επισυναπτόμενα του υπομνήματος.

 

Πρακτική άσκηση στα σχολεία.
Η πρακτική άσκηση υλοποιείται διαδοχικά σε δύο χώρους: στα εργαστήρια του ΠΤΝ και στα Σχολεία  της περιοχής Ιωαννίνων. Αρχίζει στο Ε΄ εξάμηνο σπουδών στο πλαίσιο του μαθήματος Διδακτική των Φυσικών Εννοιών στο Νηπιαγωγείο Ι. Οι φοιτητές χωρίζονται σε ομάδες και ασκούνται στο εργαστήριο της Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών κάθε εβδομάδα επί δύο ώρες, επιπλέον της τρίωρης διάλεξης του μαθήματος. Τα εργαστήρια συνεχίζονται και στο εαρινό (ΣΤ΄) εξάμηνο σπουδών στο πλαίσιο του μαθήματος Διδακτική των Φυσικών Εννοιών στο Νηπιαγωγείο ΙΙ. Μετά την ολοκλήρωση του κύκλου των εργαστηρίων, οι φοιτητές χωρίζονται σε ζευγάρια και αναλαμβάνουν να διδάξουν ένα θέμα από αυτά που ασκήθηκαν στα εργαστήρια. Σε συνεργασία με τη διδάσκουσα Αναπλ. Καθηγήτρια Πλακίτση Κατερίνα, οι φοιτητές σχεδιάζουν το σενάριο διδασκαλίας και κατασκευάζουν χειραπτικά ή αναπτύσσουν διαδικτυακά το εκπαιδευτικό υλικό που θα χρειαστούν. Επιλέγουν Νηπιαγωγείο για την πρακτική τους άσκηση και επικοινωνούν με τη Νηπιαγωγό της τάξης για την πρώτη γνωριμία με τα νήπια. Στη συνέχεια υλοποιούν την πρακτική τους άσκηση μέσα στη σχολική τάξη. 
Ε΄ Εξάμηνο: Περιλαμβάνει εβδομαδιαίο εργαστήριο 2 ωρών στο ΠΤΝ στην αίθουσα πολλαπλών χρήσεων και στην αίθουσα της Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών.
ΣΤ΄ Εξάμηνο: Η Πρακτική Άσκηση στα Σχολεία διαρκεί 2 εβδομάδες. Οι πρώτες ημέρες περιλαμβάνουν παρακολούθηση και καταγραφή των δραστηριοτήτων που εμπλέκουν έννοιες και διαδικασίες των φυσικών επιστημών. Στη συνέχεια οι φοιτητές υλοποιούν καινοτομικές διδασκαλίες συγκεκριμένων εννοιών και θεμάτων των φυσικών επιστημών. Στο τέλος, παραδίδεται εργασία καταγραφής – ανάλυσης της πρακτικής άσκησης, η οποία αποτελεί μέρος της αξιολόγησης των φοιτητών στο μάθημα Διδακτική των Φυσικών Εννοιών στο Νηπιαγωγείο ΙΙ.
Το υλικό των εργαστηριακών μαθημάτων και οι εξειδικευμένες δραστηριότητες υπάρχουν ανηρτημένα στο διαδίκτυο (http://ecourse.uoi.gr/).

Επιμόρφωση


2011-2012

Επιμορφώτρια σχολικών συμβούλων πρωτοβάθμιας, εκπαιδευτών εκπαιδευτικών, διευθυντών εκπαίδευσης και διευθυντών πιλοτικών δημοτικών σχολείων εφαρμογής των νέων προγραμμάτων σπουδών, καθώς επίσης και εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας στα Νέα Προγράμματα Σπουδών, στο πλαίσιο της Πράξης «ΝΕΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Σχολείο 21ου αιώνα) – Νέο πρόγραμμα Σπουδών» με κωδικό ΟΠΣ 295450. Η Πράξη υλοποιείται από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (Π.Ι.)– Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.).

2007 - 2008

Επιμορφώτρια στο πρόγραμμα Ε.Π.Ε.Α.Ε.Κ. 2: «Επιμόρφωση στελεχών και εκπαιδευτικών περιβαλλοντικής εκπαίδευσης», με επιστημονικό υπεύθυνο τον Καθηγητή Κ. Κουτσόπουλο, Εθνικό Μετσόβειο Πολυτεχνείο, και υπεύθυνο για την Περιφέρεια Ηπείρου τον Καθηγητή Τμήματος Διαχείρισης Περιβάλλοντος
και Φυσικών Πόρων Πανεπιστημίου Ιωαννίνων Δ. Ματθόπουλο.  

2005

Επιμορφώτρια στο Έργο «Επιμόρφωση Σχολικών Συμβούλων και Εκπαιδευτικών της Πρωτοβάθμιας και της Προσχολικής Εκπαίδευσης στο ΔΕΠΠΣ και τα ΑΠΣ» την 12,13 και 14 Δεκεμβρίου 2005.

1997 - 2000

 

2004 - 2005

Διδάσκουσα στο “Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Ακαδημαϊκής και Επαγγελματικής Αναβάθμισης Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης” Παν. Αθηνών. Σύνολο διδακτικών ωρών 252.
Διδάσκουσα στο “Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Ακαδημαϊκής και Επαγγελματικής Αναβάθμισης Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης” Παν. Ιωαννίνων

Ιανουάριος -Μάρτιος 1996 και Απρίλιος – Ιούνιος 1996

Επιμορφώτρια στα Π. Ε. Κ. Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Πειραιά στο πρόγραμμα “Εναλφαβητισμός στον Ηλεκτρονικό Υπολογιστή. Ο Η/Υ, τα Μέσα Πολύμορφης Επικοινωνίας στην Εκπαιδευτική Διαδικασία”.
(Σύνολο ωρών 18).

 

Νοέμβριος - Δεκέμβριος 1997

Επιμορφώτρια στα Π. Ε. Κ. Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Αθηνών στο αντικείμενο της Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών. (Ώρες 10).

Φεβρουάριος - Μάρτιος 1998

Επιμορφώτρια στα Π.Ε.Κ. Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Αθηνών στο αντικείμενο της Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών. (Ώρες 10).

2000-2001

Δίδαξα Πληροφορική και τρόπους ένταξής της στην εκπαιδευτική διαδικασία σε Καθηγητές Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στο πλαίσιο του προγράμματος (ΕΠΕΑΕΚ) «Φυσικές Επιστήμες – Κοινωνία – Τεχνολογία: Μια πολυδιάστατη προσέγγιση στη διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών». Σύνολο διδακτικών ωρών 60. 

1999-2000

Επιμορφώτρια σε σεμινάρια Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης στη Χαλκίδα (27,28/11 & 3,4,5/12/1999), στην Παλλήνη (19,20/2 & 3,4,5/3/2000), στο Λαύριο (23-31/10/1999), στη Λαμία (11,12,17,18,19/12/1999) και στο Συνεδριακό Κέντρο Ιεράς Μητροπόλεως Θηβών και Λεβαδείας (18,19,31/3 & 1,2/4/2000).

 

.

.