|
Σάββατο 8 Νοεμβρίου 2008 |
9:30 - 11:30 |
Παράλληλες συνεδρίες |
|
Α΄: Αντιλήψεις και αναπαραστάσεις των μικρών παιδιών για έννοιες και φαινόμενα των Φυσικών Επιστημών.
Αίθουσα Πολλαπλών Χρήσεων Π.Τ.Ν.
Προεδρείο:
Παναγιώτης Κουμαράς, Καθηγητής Αριστοτέλειο Παν. Θεσσαλονίκης,
Μαρίντα Εργαζάκη, Λέκτορας Παν. Πατρών,
Αικ., Κλωνάρη, Λέκτορας Παν. Αιγαίου.
1. Αναπαραστάσεις του κόσμου των φυτών στη σκέψη των παιδιών ηλικίας νηπιαγωγείου.
Γεωργία Μουντζούρη, Π.Τ.Π.Ε. Πανεπιστημίου Θεσσαλίας
2. Ανιχνεύοντας τις ιδέες των μικρών παιδιών για τα μικρόβια.
Mαρίντα Εργαζάκη, Κωνσταντίνα Σαλταπίδα, Βασιλική Ζόγκζα, Τ.Ε.E.Α.Π.Η. Πανεπιστημίου Πατρών
3. Ανανεώσιμες πηγές ενέργειας στο δημοτικό σχολείο: Τι πραγματικά κατανοούν οι μαθητές/τριες;
Γεώργιος Μαλανδράκης, Εκπαιδευτικός Α΄/θμιας Εκπαίδευσης, ΚΠΕ Γιαννιτσών
Χρήστος Σκάρκος, Εκπαιδευτικός Α΄/θμιας Εκπαίδευσης
4. Αντιλήψεις και στάσεις παιδιών προσχολικής και πρωτοσχολικής ηλικίας για κάποια περιβαλλοντικά ζητήματα
Ιφιγένεια Ηλιοπούλου, Βασιλική Παπαδημητρίου, Π.Τ.Δ.Ε. Πανεπιστημίου Θεσσαλίας
5. Διερεύνηση ιδεών παιδιών προσχολικής ηλικίας για τα ηφαίστεια, μέσα από τις ζωγραφιές και τις διηγήσεις τους
Μ. Γιανναλέτσου, Αικ., Κλωνάρη, Π. Γαγάνης, Ν.Ζούρος, Πανεπιστήμιο Αιγαίου
6. Αλλαγές στις αρχικές αντιλήψεις των παιδιών προσχολικής ηλικίας για τα καιρικά φαινόμενα μέσα από το μάθημα των Φυσικών Επιστημών
Μάρθα Τσοχανταρίδου, Κωνσταντίνος Κορφιάτης, Τ.Ε.Α. Πανεπιστημίου Κύπρου |
|
Β΄: Διδακτικές προτάσεις/ παρεμβάσεις για τις Φυσικές Επιστήμες στο νηπιαγωγείο. Αμφιθέατρο Π.Τ.Ν. (1ος όροφος)
Προεδρείο:
Δόμνα-Μίκα Κακανά, Καθηγήτρια Π.Τ.Π.Ε. Παν. Θεσσαλίας,
Μελπομένη Τσιτουρίδου, Επίκ. Καθηγήτρια Τ.Ε.Π.Α.Ε. Αριστοτέλειο Παν. Θεσσαλονίκης,
Ελένη Καμπέρη, Σχολική Σύμβουλος Νηπιαγωγών.
1. Η προσέγγιση της μαγνητικής έλξης με τη χρήση του δραματικού παιχνιδιού και της διήγησης ιστοριών στο νηπιαγωγείο
Μαρία Βαλακώστα, Βασιλεία Χρηστίδου, Π.Τ.Π.Ε. Πανεπιστημίου Θεσσαλίας
2. «Η σκιά μου κι εγώ»: Το σχέδιο παιδιών στα πλαίσια μιας διδακτικής παρέμβασης για το σχηματισμό της σκιάς στο νηπιαγωγείο
Μαρία Παπανδρέου, Τ.Ε.Π.Α.Ε. Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης
3. Εξαέρωση στο νηπιαγωγείο; Μια διδακτική παρέμβαση με διαθεματικές προεκτάσεις
Κατερίνα Καζέλα, Δόμνα-Μίκα Κακανά, Π.Τ.Π.Ε Πανεπιστημίου Θεσσαλίας
4. Η επίδραση μιας δομημένης διδακτικής στρατηγικής στην ανάπτυξη της δεξιότητας διατύπωσης διερευνήσιμων ερωτημάτων
Μελίνα Λουκά, Κώστας Κωνσταντίνου, Πανεπιστήμιο Κύπρου
5. Προσεγγίζοντας έννοιες και φαινόμενα από το διαστημικό χώρο στην προσχολική ηλικία
Μαρία Καλλέρη, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
6. Σχεδιασμός ενός μαθησιακού περιβάλλοντος για τη διδασκαλία της έννοιας της σφαιρικότητας της Γης σε παιδία προσχολικής ηλικίας
Μαρία Καμπεζά, Τ.Ε.Ε.A.Π.Η. Πανεπιστημίου Πατρών, Αγγελική Βελλοπούλου, Νηπιαγωγός |
|
Γ΄: Διδασκαλία φυσικών επιστημών και περιβαλλοντική εκπαίδευση στις μικρές ηλικίες.
Αμφιθέατρο Σχολής Επιστημών Αγωγής (Ισογείου)
Προεδρείο:
Αναστασία Δημητρίου, Επίκ. Καθ. Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης,
Μαρία Αμπαρτζάκη, Λέκτορας, Πανεπιστήμιο Κρήτης,
Πόπη Κασσωτάκη-Ψαρουδάκη, Σχολική Σύμβουλος Νηπιαγωγών.
1. Έχει ο καιρός ...γυρίσματα
Αλεξία Φισφή, Βασιλική Τσούλου, Μαρία Θεοδωρίδου
Εκπαιδευτικοί Α΄/θμιας Εκπαίδευσης
2. Περιβαλλοντική Εκπαίδευση για την Κλιματική Αλλαγή: Το Ψηφιακό Υλικό του WWF Eλλάς
Eλένη Σβορώνου, Υπεύθυνη Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, WWF Ελλάς
3. «Μια βαλίτσα γεμάτη Ενέργεια» Δημιουργία ειδικού εκπαιδευτικού υλικού για το νηπιαγωγείο με θέμα την Ενέργεια
Ασπασία Βασιλάκη, Νηπιαγωγός, Κ.Π.Ε. Νεάπολης
Νίκος Ζωγραφάκης, Διευθυντής του Ενεργειακού Κέντρου Περιφέρειας Κρήτης
4.Empowering Rural Early Childhoods and advancing
Their motivation for Participation in Local Environmental Conservation action plans, "Principles, Tools and Practices"
Gharib Fazelniya, Mortaza tavakoli, University of Zabol, Iran.
5. Παιδί και περιβάλλον: προτάσεις για τη δημιουργία "Υδάτινου κήπου" στη σχολική αυλή ως υπαίθριου εργαστηρίου για τις φυσικές επιστήμες και την περιβαλλοντική εκπαίδευση για παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας.
Αναστασία Δημητρίου, Τ.Ε.Ε.Π.Η., Δημοκρίτειου Πανεπιστήμιου Θράκης (Δ.Π.Θ.),
Ευμορφία Μαλκοπούλου, Νηπιαγωγός, Π.Τ.Δ.Ε., Δ.Π.Θ
Παύλος Δεμερτζής, Νηπιαγωγός, Τ.Ε.Ε.Π.Η., Δ.Π.Θ
Θεοδώρα Ίτσκου, Νηπιαγωγός, Τ.Ε.Ε.Π.Η., Δ.Π.Θ
6. Δράσεις περιβαλλοντικής εκπαίδευσης με επίκεντρο τον ποταμό Νέστο: Στόχοι, μεθοδολογία προσέγγισης και αξιολογικά αποτελέσματα
Μελπομένη Σταμπουλή, Εκπαιδευτικός Α΄/θμιας Εκπαίδευσης, Καβάλα
7. Προσχολική Εκπαίδευση και Γεωλογία στα πλαίσια της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης: μια διδακτική πρόταση
Μιχάλης Καλογιαννάκης, Πανεπιστήμιο Κρήτης, Σχολή Θετικών και Τεχνολογικών Επιστημών
Χαρίκλεια Ρεκούμη, Εκπαιδευτικός Β΄/θμιας Εκπαίδευσης
8. Projects που αφορούν την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση και τις Φυσικές Επιστήμες σε σχέση με τη Δημιουργικότητα
Ελένη Μέλλου, (Ph.D), Σχολική Σύμβουλος Προσχολικής Αγωγής email: elenimellou@freemail.gr. |
|
Δ΄: Εκπαίδευση Εκπαιδευτικών στις Φυσικές Επιστήμες.
Αίθουσα Σεμιναρίων Π.Τ.Ν.
Προεδρείο:
Βασιλική Ζόγκζα, Καθηγήτρια Παν. Πατρών,
Ευαγγελία Μαυρικάκη, Λέκτορας Πανεπιστήμιο Αθηνών,
Έφη Γώτη, Σχολ. Σύμβουλος Νηπιαγωγών .
1. «Συνάντηση» νηπιαγωγών και Φυσικών Επιστημών στο νηπιαγωγείο: Οι αντιλήψεις των νηπιαγωγών
Έφη Γώτη, Ραχήλ Μαρτίδου, Σχολικοί Σύμβουλοι Προσχολικής Αγωγής
2. Συνεργατική έρευνα δράσης με τα χαρακτηριστικά της αναπτυξιακής εργασίας έρευνας. Μια μεθοδολογική προσέγγιση για την εκπαίδευση εκπαιδευτικών στις φυσικές επιστήμες.
Παναγιώτης Πήλιουρας, Σχολικός Σύμβουλος Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης
3. Προσωπικές πεποιθήσεις επάρκειας φοιτητών/τριών Παιδαγωγικών Τμημάτων για τη διδασκαλία βιολογικών εννοιών
Κυριάκος Αθανασίου Τ.Ε.Α.Π.Η., Ευαγγελία Μαυρικάκη, Π.Τ.Δ.Ε., Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.
4. Από την περιβαλλοντική εκπαίδευση στην εκπαίδευση για την αειφορία: Πως οι εκπαιδευτικοί αντιλαμβάνονται και οργανώνουν προγράμματα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης
Γεώργιος Μαλανδράκης, , Εκπαιδευτικός Α΄/θμιας Εκπαίδευσης, ΚΠΕ Γιαννιτσών
Πασχαλίνα Στυλιανού, Υπεύθυνη ΚΠΕ Νάουσας
5. Ο εκπαιδευτικός ως κοινωνικά ενεργός διανοούμενος:
Μια νέα διάσταση για τον Έλληνα & την Ελληνίδα εκπαιδευτικό στην προοπτική του 21ου αιώνα»
Απόστολος Καρύδας, Εκπαιδευτικός Α'/θμιας εκπαίδευσης |
|
E΄: Διεπιστημονικές - διαθεματικές προσεγγίσεις στην εκπαίδευση των μικρών παιδιών στις Φυσικές Επιστήμες.
Αμφιθέατρο Φ.Π.Ψ. (1 ος όροφος)
Προεδρείο:
Απόστολος Παπαϊωάννου, Καθηγητής Παν. Ιωαννίνων,
Διονύσης Βαβουγιός, Επίκ. Καθηγητής Παν. Θεσσαλίας,
Κατερίνα Καραμήτρου, Λέκτορας Παν. Ιωαννίνων.
1. The Art of Re-presentation and its Catalytic Role in the Consolidation of the Science of Physics for the Animator and the Child: Brecht's The Life of Galilaios
Κατερίνα Καραμήτρου, Π.Τ.Ν. Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
2. Τα Υλικά Αντικείμενα ως Φορείς Σημείων και Σημασιών. Μία Εναλλακτική Προσέγγιση Όψεων Διδακτικών Αντικειμένων από τις Φυσικές Επιστήμες για την Προσχολική Εκπαίδευση
Παναγιώτης Παντίδος, Π.Τ.Π.Ε. Πανεπιστημίου Κρήτης
3. Διδάσκοντας φυσικές επιστήμες μέσα από έργα τέχνης στην προσχολική εκπαίδευση
Φωτεινή Γιαννακίδου, Αρετή Γκαβλιαρούδη, Κυριακή Βογιατζή, Σάκης Βασίλαρος, Αθανασία Τσιατσιάνα, Θεόδωρος Μπαλτάς, Άννα Μαρκετάκη, ΧρυσάνθηΧατζηϊωαννίδου, Χρυσούλα Καραγιάννη, Κατερίνα Γεροθανάση, Βασίλης Κουλούντζος & Φανή Σέρογλου Διδασκαλείο «Δημήτρης Γληνός» & Π.Τ.Δ.Ε. Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης
4. Βιωματική προσέγγιση της φυσικής μέσα από το θεατρικό παιχνίδι
Παρασκευή Σκούρτη, Δ/ντρια 1ου Νηπιαγωγείου Ερμιόνης
Κων/νος Τσεφαλάς, Φυσικός
Θεοδόση Αγγελική, Πανεπιστήμιο Πειραιά
5. Πληροφορούμαι και Πληροφορώ: Διαθεματικότητα και Βιβλία γνώσεων στις Φυσικές Επιστήμες
Μαρία Αμπαρτζάκη, Π.Τ.Π.Ε. Πανεπιστημίου Κρήτης
Αικατερίνη Γωνιωτάκη, Νηπιαγωγός
Πόπη Κασσωτάκη-Ψαρουδάκη, Σχολική Σύμβουλος Προσχολικής Αγωγής
Μαρία Σκορδύλη, Νηπιαγωγός
6. Φυσικές Επιστήμες και Νηπιαγωγείο: Πώς αναδύεται το διδακτικό αντικείμενο μέσα από την καθημερινή ζωή του Νηπιαγωγείου και υλοποιείται το Δ.Ε.Π.Π.Σ.
Μαρία Βέργου, Διδασκαλείο Νηπιαγωγών Πανεπιστημίου Ιωαννίνων
7. Η συμβολή της λογοτεχνίας στην ανάπτυξη περιβαλλοντικών αξιών στην προσχολική και πρωτοσχολική ηλικία.
Αργεντίνη Νομικού, Νηπιαγωγός ΥΠ.Ε.Π.Θ. |
|
Συμπόσιο 1:Αίθουσα Τελετών «Γ. Μυλωνάς»
Το Μουσείο/Κέντρο των Φυσικών/Περιβαλλοντικών Επιστημών στην εκπαίδευση των μικρών παιδιών.
Οργανώτρια: Κατερίνα Πλακίτση, Επικ. Καθηγήτρια Παν. Ιωαννίνων.
Συζητητής: Πέτρος Καριώτογλου, Καθ. Παν. Δυτικής Μακεδονίας.
1. Η συμβολή των πλανηταρίων στην ανάπτυξη μη τυπικών μορφών διδασκαλίας της αστρονομίας
Κατερίνα Πλακίτση, Επίκουρη Καθηγήτρια Π.Τ.Ν. Πανεπιστημίου Ιωαννίνων kplakits@cc.uoi.gr, Δήμητρα Λελίγκου, Υποψήφια Διδάκτωρ Πανεπιστημίου Ιωαννίνων dlelingou@cc.uoi.gr
2. Εκπαιδευτικές δραστηριότητες για παιδιά προσχολικής ηλικίας σε ένα μουσείο Ζωολογίας
Ειρήνη Γκούσκου Υποψήφια Διδάκτωρ, Τ.Ε.Ε.Α.Π.Η., Πανεπιστημίου Πατρών, gouskou@upatras.gr, Δημήτρης Κολιόπουλος, Επίκουρος Καθηγητής, Τ.Ε.Ε.Α.Π.Η., Πανεπιστημίου Πατρών, dkoliop@upatras.gr
3. Learning about the Lowest Place on Earth (Jordan Rift Valley and Dead Sea Littoral): museum educational programmes for early-year pupils
Georgios Papaioannnou, Λέκτορας Ιονίου Πανεπιστημίου
4. Περπατώ- Περπατώ στο Μουσείο... Ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα για μαθητές του Νηπιαγωγείου στο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας της Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας.
Φανή Τριπολιτσιώτου, γεωλόγος MSc, Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας- Αρσάκεια Σχολεία Ψυχικού
5. «Τα παιδικά μουσεία και ο ρόλος τους στην εξοικείωση των μικρών παιδιών με τις φυσικές επιστήμες»
Ζαμπέλ Μουρατιάν, Εκπαιδευτικός- Μ.A. Μουσειολογίας, Προέδρος Δ.Σ. Ελληνικού Παιδικού Μουσείου
6. «ΨΑΞΕ ΝΑ ΒΡΕΙΣ...» εκπαιδευτικά προγράμματα του Μουσείου Γουλανδρή Φυσικής Ιστορίας για μικρά παιδιά
Λίλυ Ιακωβίδου - Αλευρά, Βιολόγος, Υπεύθυνη Εκπαιδευτικού Τμήματος Μουσείου Γουλανδρή Φυσικής Ιστορίας |
11:30 - 12:00 |
Διάλειμμα - Καφές |
12:00 - 13:00 |
ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΥΝΕΔΡΙΑ
Αίθουσα Τελετών «Γ. Μυλωνάς»
Προεδρείο: Κώστας Κωνσταντίνου, Αναπλ. Καθ. Παν. Κύπρου, Βασιλεία Χρηστίδου, Αναπλ. Καθηγήτρια Παν. Θεσσαλίας, Δημήτρης Κολιόπουλος, Επικ. Καθηγητής Παν. Πατρών.
REGGIO EMILIA: Children's science and creativity
Καθηγητής Olmes Bisi
Atelier "ray of light", project of the International Center "Loris Malaguzzi", Reggio Emilia; |
13:00 - 13:30 |
«Αστρομιλήματα- Φεγγαροκουβέντες»
Μουσικοχορευτικό δρώμενο από τους μαθητές των εκπαιδευτηρίων Όλγας Ντότη- Οικονόμου. |
13:30 - 14:30 |
Εργαστήριο 1:Αίθουσα Πολλαπλών Χρήσεων Π.Τ.Ν. Εργαστήριο Εικονικών και Πραγματικών πειραμάτων για Νηπιαγωγούς: εφαρμογή στην πλεύση - βύθιση. Πλιάσα Σ., Σουλτάνης Κ., Φαχαντίδης Ν., Καριώτογλου Π.
Εργαστήριο Διδακτικής ΦΕ και Παραγωγής Διδακτικού Υλικού,
Παιδαγωγική Σχολή Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας.
Εργαστήριο 2: Αίθουσα 5 Π.Τ.Ν.
Τα πρώτα μου πειράματα
Δημήτρης Τσαούσης, Σχολικός Σύμβουλος ΠΕ4 Ιωαννίνων.
Εργαστήριο 3: Αίθουσα Σεμιναρίων Π.Τ.Ν.
Περιβαλλοντική Εκπαίδευση για την Κλιματική Αλλαγή: Το Ψηφιακό Υλικό του WWF Eλλάς
Eλένη Σβορώνου,
Υπεύθυνη Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης
και Κατάρτισης WWF Ελλάς.
Εργαστήριο 4: Αίθουσα 6 Π.Τ.Ν.
Σχεδιάζοντας ένα πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης για το νηπιαγωγείο με θέμα την Ενέργεια.
Ασπασία Βασιλάκη, Ενεργειακό Κέντρο Κρήτης.
Εργαστήριο 5:Αίθουσα Υπολογιστών
Εκπαιδευτικό Λογισμικό για παιδιά 2 έως 10 ετών GCompris: Εγκατάσταση και Χρήση
Γεώργιος Προκοπάκης, Ανδρέας Αθανασόπουλος, Δήμητρα Μπία.
Εργαστήριο 6:Αμφιθέατρο Σχολής Επιστημών Αγωγής (Ισογείου)
«Από την Αρκτική... στην Ανταρκτική», Νηπιαγωγεία Εκπαιδευτηρίων Γείτονα.
Εργαστήριο 7:Αμφιθέατρο Π.Τ.Ν. (1ος όροφος)
«Ψάξε να βρεις... τη ζωή στη θάλασσα» Μουσείο Γουλανδρή Φυσικής Ιστορίας. |
14:30 - 16:30 |
Διακοπή - ΓΕΥΜΑ |
16:30 - 18:00 |
ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΥΝΕΔΡΙΑ
Αίθουσα Τελετών «Γ. Μυλωνάς»
Προεδρείο: Πέτρος Καριώτογλου, Καθηγητής Παν. Δυτικής Μακεδονίας, Παναγιώτης Κόκκοτας, ομ. Καθ. Παν. Αθηνών, Βασίλης Τσελφές, Αναπλ. Καθηγητής Παν. Αθηνών.
-Νίκος Βαλανίδης, Αναπλ. Καθηγητής Πανεπιστημίου Κύπρου: «Φυσικές Επιστήμες και ο Κόσμος της Προσχολικής Ηλικίας: Το Παρόν και το Μέλλον».
-Βασιλεία Χρηστίδου, Αναπλ. Καθηγήτρια Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. «Σύγχρονες τάσεις στην έρευνα στη ΔΦΕ στην προσχολική ηλικία». |
18:00 - 18:30 |
Διάλειμμα - Καφές |
18:30 - 21:00 |
Παράλληλες συνεδρίες |
|
Α΄: Αντιλήψεις και αναπαραστάσεις των μικρών παιδιών για έννοιες και φαινόμενα των Φυσικών Επιστημών.
Αίθουσα Πολλαπλών Χρήσεων Π.Τ.Ν.
|
|
Β΄: Διδακτικές προτάσεις/ παρεμβάσεις για τις Φυσικές Επιστήμες στο νηπιαγωγείο.
Αμφιθέατρο Π.Τ.Ν. (1ος όροφος)
|
|
Γ΄: Διδασκαλία φυσικών επιστημών και περιβαλλοντική εκπαίδευση στις μικρές ηλικίες.
Αμφιθέατρο Σχολής Επιστημών Αγωγής (Ισογείου)
|
|
Δ΄: Εκπαίδευση Εκπαιδευτικών στις Φυσικές Επιστήμες.
Αμφιθέατρο Σεμιναρίων Π.Τ.Ν.
|
|
Ε΄: Διεπιστημονικές - διαθεματικές προσεγγίσεις στην εκπαίδευση των μικρών παιδιών στις Φυσικές Επιστήμες.
Αμφιθέατρο Φ.Π.Ψ. (1ος όροφος)
|
|
ΣΤ΄: Η αξιοποίηση των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας στην εκπαίδευση των μικρών παιδιών στις Φυσικές Επιστήμες.
Αίθουσα Τελετών «Γ. Μυλωνάς»
|
|
|
|
|