|
Σάββατο 8 Νοεμβρίου 2008 |
9:30 - 11:30 |
Παράλληλες συνεδρίες |
|
Α΄: Αντιλήψεις και αναπαραστάσεις των μικρών παιδιών για έννοιες και φαινόμενα των Φυσικών Επιστημών.
Αίθουσα Πολλαπλών Χρήσεων Π.Τ.Ν. |
|
Β΄: Διδακτικές προτάσεις/ παρεμβάσεις για τις Φυσικές Επιστήμες στο νηπιαγωγείο.
Αμφιθέατρο Π.Τ.Ν. (1ος όροφος) |
|
Γ΄: Διδασκαλία φυσικών επιστημών και περιβαλλοντική εκπαίδευση στις μικρές ηλικίες.
Αμφιθέατρο Σχολής Επιστημών Αγωγής (Ισογείου) |
|
Δ΄: Εκπαίδευση Εκπαιδευτικών στις Φυσικές Επιστήμες.
Αίθουσα Σεμιναρίων Π.Τ.Ν. |
|
E΄: Διεπιστημονικές - διαθεματικές προσεγγίσεις στην εκπαίδευση των μικρών παιδιών στις Φυσικές Επιστήμες.
Αμφιθέατρο Φ.Π.Ψ. (1 ος όροφος)
|
|
Συμπόσιο 1:Αίθουσα Τελετών «Γ. Μυλωνάς»
Το Μουσείο/Κέντρο των Φυσικών/Περιβαλλοντικών Επιστημών στην εκπαίδευση των μικρών παιδιών.
|
11:30 - 12:00 |
Διάλειμμα - Καφές |
12:00 - 13:00 |
ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΥΝΕΔΡΙΑ
Αίθουσα Τελετών «Γ. Μυλωνάς»
Προεδρείο: Κώστας Κωνσταντίνου, Αναπλ. Καθ. Παν. Κύπρου, Βασιλεία Χρηστίδου, Αναπλ. Καθηγήτρια Παν. Θεσσαλίας, Δημήτρης Κολιόπουλος, Επικ. Καθηγητής Παν. Πατρών.
REGGIO EMILIA: Children's science and creativity
Καθηγητής Olmes Bisi
Atelier "ray of light", project of the International Center "Loris Malaguzzi", Reggio Emilia; |
13:00 - 13:30 |
«Αστρομιλήματα- Φεγγαροκουβέντες»
Μουσικοχορευτικό δρώμενο από τους μαθητές των εκπαιδευτηρίων Όλγας Ντότη- Οικονόμου. |
13:30 - 14:30 |
Εργαστήριο 1:Αίθουσα Πολλαπλών Χρήσεων Π.Τ.Ν.
Εργαστήριο Εικονικών και Πραγματικών πειραμάτων για Νηπιαγωγούς: εφαρμογή στην πλεύση - βύθιση.
Πλιάσα Σ., Σουλτάνης Κ., Φαχαντίδης Ν., Καριώτογλου Π.
Εργαστήριο Διδακτικής ΦΕ και Παραγωγής Διδακτικού Υλικού,
Παιδαγωγική Σχολή Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας.
Εργαστήριο 2: Αίθουσα 5 Π.Τ.Ν.
Τα πρώτα μου πειράματα
Δημήτρης Τσαούσης, Σχολικός Σύμβουλος ΠΕ4 Ιωαννίνων.
Εργαστήριο 3: Αίθουσα Σεμιναρίων Π.Τ.Ν.
Περιβαλλοντική Εκπαίδευση για την Κλιματική Αλλαγή: Το Ψηφιακό Υλικό του WWF Eλλάς
Eλένη Σβορώνου,
Υπεύθυνη Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης
και Κατάρτισης WWF Ελλάς.
Εργαστήριο 4: Αίθουσα 6 Π.Τ.Ν.
Σχεδιάζοντας ένα πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης για το νηπιαγωγείο με θέμα την Ενέργεια.
Ασπασία Βασιλάκη, Ενεργειακό Κέντρο Κρήτης.
Εργαστήριο 5:Αίθουσα Υπολογιστών
Εκπαιδευτικό Λογισμικό για παιδιά 2 έως 10 ετών GCompris: Εγκατάσταση και Χρήση
Γεώργιος Προκοπάκης, Ανδρέας Αθανασόπουλος, Δήμητρα Μπία.
Εργαστήριο 6:Αμφιθέατρο Σχολής Επιστημών Αγωγής (Ισογείου)
«Από την Αρκτική... στην Ανταρκτική», Νηπιαγωγεία Εκπαιδευτηρίων Γείτονα.
Εργαστήριο 7:Αμφιθέατρο Π.Τ.Ν. (1ος όροφος)
«Ψάξε να βρεις... τη ζωή στη θάλασσα» Μουσείο Γουλανδρή Φυσικής Ιστορίας. |
14:30 - 16:30 |
Διακοπή - ΓΕΥΜΑ |
16:30 - 18:00 |
ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΥΝΕΔΡΙΑ
Αίθουσα Τελετών «Γ. Μυλωνάς»
Προεδρείο:
Πέτρος Καριώτογλου, Καθηγητής Παν. Δυτικής Μακεδονίας,
Παναγιώτης Κόκκοτας, ομ. Καθ. Παν. Αθηνών,
Βασίλης Τσελφές, Αναπλ. Καθηγητής Παν. Αθηνών.
-Νίκος Βαλανίδης, Αναπλ. Καθηγητής Πανεπιστημίου Κύπρου: «Φυσικές Επιστήμες και ο Κόσμος της Προσχολικής Ηλικίας: Το Παρόν και το Μέλλον».
-Βασιλεία Χρηστίδου, Αναπλ. Καθηγήτρια Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. «Σύγχρονες τάσεις στην έρευνα στη ΔΦΕ στην προσχολική ηλικία». |
18:00 - 18:30 |
Διάλειμμα - Καφές |
18:30 - 21:00
|
Παράλληλες συνεδρίες |
|
Α΄: Αντιλήψεις και αναπαραστάσεις των μικρών παιδιών για έννοιες και φαινόμενα των Φυσικών Επιστημών.
Αίθουσα Πολλαπλών Χρήσεων Π.Τ.Ν. Προεδρείο:
Μαρία Καλδρυμίδου, Παν. Ιωαννίνων,
Διονύσης Βαβουγυιός, Παν. Θεσσαλίας,
Μιχάλης Καλογιαννάκης, Παν. Κρήτης.
1. Οργάνωση και ερμηνεία δεδομένων στις φυσικές επιστήμες από παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας. Ερευνητικά δεδομένα, διαπιστώσεις και προτάσεις.
Αναστασία Δημητρίου, T.E.E.Π.Η. Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης
2. Οι χάρτες ως εργαλεία πλοήγησης στο χώρο από παιδιά προσχολικής ηλικίας.
Σοφία Γκόρια, Μαρία Παπαδοπούλου, Π.Τ.Π.Ε. Πανεπιστημίου Θεσσαλίας
3. Η ιστορία μιας λάμπας που άναψε: Η αφήγηση στη Διδακτική των Φυσικών Επιστημών.
Τζένη Μωραΐτη, Διονύσης Βαβουγυιός, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
4. Το φυσικό φαινόμενο της βροχής μέσα από συσχετισμούς αιτίας-αιτιατού και βασικές έννοιες πιθανοτήτων.
Ζ. Νικηφορίδου, Α. Παγγέ, Τ. Παγγέ, Π.Τ.Ν. Πανεπιστημίου Ιωαννίνων
5. Δυνατότητες και αδυναμίες των παιδιών πρώτο-σχολικής ηλικίας στην επίλυση προβλημάτων μέτρησης εμβαδού
Χρυστάλλα Λουλλή, Χρυστάλλα Παπαδημήτρη-Καχριμάνη, Κώστας Κωνσταντίνου, Τ.Ε.Α. Πανεπιστημίου Κύπρου |
|
Β΄: Διδακτικές προτάσεις/ παρεμβάσεις για τις Φυσικές Επιστήμες στο νηπιαγωγείο.
Αμφιθέατρο Π.Τ.Ν. (1ος όροφος)
Προεδρείο:
Μαρία Καμπεζά, Λέκτορας Παν. Πατρών,
Μαρία Παπανδρέου, Λέκτορας Αριστοτέλειου Παν. Θεσσαλονίκης,
Μαρίνα Μπέσση, Σχολική Σύμβουλος Νηπιαγωγών.
1. Η συμβολή των Επεξηγήσεων σε δραστηριότητες Φυσικών Επιστημών στο νηπιαγωγείο
Μαρία Ποιμενίδου, Μαρία Παπαδοπούλου, Π.Τ.Π.Ε. Πανεπιστημίου Θεσσαλίας
2. Έρευνα, Σχεδιασμός και Εφαρμογή της Πειραματικής Διαδικασίας για την Εισαγωγή Εννοιών Φυσικής στην Προσχολική Ηλικία
Παρασκευή Αγγέλου, Χαρίτων Πολάτογλου, Τμήμα Φυσικής Αριστοτέλειου Πανεπιστήμιου Θεσσαλονίκης
3. Πειραματισμοί και παιχνίδια με τον αέρα.
Μαρίνα Μπέσση, Σχολική Σύμβουλος Προσχολικής αγωγής
Χρυσούλα Γραμματικού, Nηπιαγωγός.
4. Η θεωρία της δραστηριότητας ως πλαίσιο για το σχεδιασμό δραστηριοτήτων στον υπολογιστή για τη διδασκαλία εννοιών των φυσικών επιστημών.
Ευθύμης Σταμούλης, Εκπαιδευτικός Α΄/θμιας Εκπαίδευσης Υπότροφος Ι.Κ.Υ.
5. Η προσέγγιση της έννοιας της βαρύτητας με βάση το συνδυαστικό μοντέλο των COPPLE - SIGEL - SAUNDERS ΚΑΙ KAMII - DEVRIES: Μια διδακτική παρέμβαση σε παιδιά προσχολικής ηλικίας
Ειρήνη Παπαχρήστου, Διδασκαλείο Νηπιαγωγών Πανεπιστημίου Ιωαννίνων
6. Το φως ως αυτόνομη φυσική οντότητα
Καλλιόπη Μπανάκα, Σχολική Σύμβουλος Προσχολικής Αγωγής.
|
|
Γ΄: Διδασκαλία φυσικών επιστημών και περιβαλλοντική εκπαίδευση στις μικρές ηλικίες.
Αμφιθέατρο Σχολής Επιστημών Αγωγής (Ισογείου)
Προεδρείο:
Θοδωρής Μαρδίρης, Π.Ε.Ε.Κ.Π.Ε.,
Κατερίνα Καζέλα, Σχολική Σύμβουλος Νηπιαγωγών,
Τζένη Μωραΐτη, Σχολική Σύμβουλος Νηπιαγωγών.
1. Δραστηριότητες περιβαλλοντικής βασισμένες σε αφηγηματικό υλικό που διατρέχεται από μια κοινή «περιβαλλοντική» κεντρική ιδέα. Ένα παράδειγμα για την προσχολική ηλικία.
Ευαγγελία Αγγελίδου, Βιολόγος, Υπεύθυνη ΠΕ Δ/νσης B'/θμιας Εκπαίδευσης Ανατ. Αττικής
Τασούλα Τσιλιμένη, Π.Τ.Π.Ε. Πανεπιστημίου Θεσσαλίας
2. Περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση παιδιών νηπιακής και πρώτης σχολικής ηλικίας, μέσα από σύγχρονες οικολογικές ιστορίες.
Θάλεια Καλαμπαλίκη, Υπεύθυνη Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ν. Εύβοιας
3. Εκπαιδευτικό πρόγραμμα για παιδιά προσχολικής ηλικίας «Περπατώ στο δάσος όταν ο λύκος είναι εκεί»
Ιωάννης Λάμπρος, Υπεύθυνος ΚΠΕ Αρναίας
Παπαδούλα Αλαμάγκου, ΚΠΕ Αρναίας
4. Τα κατορθώματα μιας Δροσοσταλιάς
Λιάνα Στυλιανού, Υπεύθυνη Κ.Π.Ε. Νάουσας
Ελιά Μπλέτσου, Κ.ΠΕ Νάουσας
5. Η αποικοδόμηση των φυσικών υλικών «Αντιγράφοντας τη φύση »
Βασιλική Λάππα - Κελέση, Υπεύθυνη ΠΕ Α'/θμιας Εκπαίδευσης Ν. Ευρυτανίας
6. Η γεωλογία στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση
Αλίκη Κυρτσάνη, ΚΠΕ Βερτίσκου
7. Ξεχασμένα φυσικά μνημεία και εκπαιδευτική αξιοποίησή τους
στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση:
Η περίπτωση του ηφαιστείου Σουσάκι Κορινθίας
Χαρίκλεια Ρεκούμη, Εκπαιδευτικός Β΄/θμιας Εκπαίδευσης
Μιχάλης Καλογιαννάκης, Πανεπιστήμιο Κρήτης Σχολή Θετικών και Τεχνολογικών Επιστημών
Κωνσταντίνος Χατζηπαπάς, Φυσικό Τμήμα Πανεπιστημίου Αθηνών.
8. Εργαστηριακές ασκήσεις για την προσέγγιση μικρών μορφών ζωής ενός λιμναίου οικοσυστήματος - Μια πρόταση του Κ.Π.Ε. Καστοριάς για παιδιά προσχολικής ηλικίας
Μαρδίρης Θ. Α., Ν. Αντωνίου, Μ. Γρηγορίου, Α. Ατζέμη, Κ. Τζέρπος, Α. Πισιώτη, Α. Ευαγγέλου, Α. Βασιλείου, Κ. Λιόλιου, Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Καστοριάς email: kpekast1@otenet.gr.
|
|
Δ΄: Εκπαίδευση Εκπαιδευτικών στις Φυσικές Επιστήμες.
Αμφιθέατρο Σεμιναρίων Π.Τ.Ν.
Προεδρείο:
Βασίλης Τσελφές, Αν. Καθηγητής Παν. Αθηνών,
Γεωργία Παπαντωνίου, Λέκτορας Παν. Ιωαννίνων,
Σταματία Παπαδημητρίου, Σχολική Σύμβουλος Νηπιαγωγών.
1. Στρατηγικές μάθησης υποψήφιων εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης και η σχέση τους με την ακαδημαϊκή επίδοση στις Φυσικές Επιστήμες
Γεωργία Παπαντωνίου, Π.Τ.Ν. Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, Δέσποινα Μωραΐτου, Τμήμα Ψυχολογίας Α.Π.Θ., Μαρία Καλδρυμίδου, Κατερίνα Πλακίτση, Δήμητρα Φιλιππίδου, Έφη Κατσαδήμα, Π.Τ.Ν. Πανεπιστημίου Ιωαννίνων.
2. Έννοιες και φαινόμενα από τον κόσμο της Φυσικής στο Αναλυτικό Πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου. Σχολιασμός των διδακτικών προτάσεων και επιλογών του αναλυτικού προγράμματος στα πλαίσια της θεωρίας του Διδακτικού Μετασχηματισμού.
Αγγελική Βελλοπούλου, Κώστας Ραβάνης, Τ.Ε.E.Α.Π.Η. Πανεπιστημίου Πάτρας
3. Η μελέτη του φυσικού περιβάλλοντος στο νηπιαγωγείο. Ιστορική
θεώρηση (1945-1981).
Σταματία Παπαδημητρίου, Σχολικός Σύμβουλος Προσχολικής Αγωγής
4. Εκπαίδευση Νηπιαγωγών: Μάθηση επιστημονικών ιδεών σε διεπιστημονικό πλαίσιο κατάλληλο για χρήση στο Νηπιαγωγείο.
Βασίλης Τσελφές, Αντιγόνη Παρούση, Τ.Ε.Α.Π.Η. Πανεπιστημίου Αθηνών
5. Η ανάπτυξη διδακτικών στρατηγικών από υποψήφιες νηπιαγωγούς για τη διδασκαλία του μαθήματος Φυσικών Επιστημών: Ένα πρόγραμμα με τη στήριξη στοχευμένης μελέτης οπτικογραφημένων μαθημάτων επιστήμης στο νηπιαγωγείο
Μαριάννα Ευσταθιάδου, Λουκάς Θ. Λουκά, Χρυστάλλα Παπαδημήτρη-Καχριμάνη, Τ.Ε.Α. Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Κύπρου
|
|
Ε΄: Διεπιστημονικές - διαθεματικές προσεγγίσεις στην εκπαίδευση των μικρών παιδιών στις Φυσικές Επιστήμες.
Αμφιθέατρο Φ.Π.Ψ. (1ος όροφος)
Προεδρείο:
Ελένη Σταυρίδου, Καθηγήτρια Αριστοτέλειο Παν. Θεσσαλονίκης,
Φανή Σέρογλου, Λέκτορας Αριστοτέλειο Παν. Θεσσαλονίκης,
Σπύρος Πανταζής, Καθηγητής Παν. Ιωαννίνων.
1. Η διάχυση και η μεθοδολογική προσέγγιση διαθεματικών εννοιών των φυσικών επιστημών στις δύο πρώτες βαθμίδες της υποχρεωτικής εκπαίδευσης
Αγνή Μαρκαντωνάτου, Σωτηρία Σαμπάνη, Σχολικοί Σύμβουλοι Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης
2. Οι αφηγήσεις στη διδασκαλία των φυσικών επιστημών στο νηπιαγωγείο και στην πρώτη τάξη του δημοτικού σχολείου: Η περίπτωση μιας ταινίας κινουμένων σχεδίων
Φανή Σέρογλου, Π.Τ.Δ.Ε. Αριστοτέλειου Πανεπιστήμιου Θεσσαλονίκης
3. Διαθεματικές-Διεπιστημονικές προσεγγίσεις στην εκπαίδευση των μικρών παιδιών στις Φυσικές Επιστήμες.
Παναγιώτα Μαστραντώνη, Διευθύντρια Σχολείου Α’/θμιας Εκπαίδευσης
4. Οι φυσικές επιστήμες σε άμεση σχέση και συνάρτηση με τις εμπειρίες των παιδιών: Μία Διδακτική Πρόταση
Θωμάς Ζωγράφος, Δόξα Κωτσαλίδου, Σπύρος Πανταζής, Μαρία Σακελαρίου Π.Τ.Ν. Παν. Ιωαννίνων
5. « Μαθαίνω με πειράματα του κόσμου μας τα θάματα ...»
Ειρήνη Παπαντώνη, Νηπιαγωγός
6. Σκουπίδια-αριστουργήματα: Η τέχνη και η αειφόρος ανάπτυξη
Σταύρος Γρόσδος, Σχολικός Σύμβουλος Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης
7. Καινοτόμες Παρεμβάσεις στο Oλοήμερο Νηπιαγωγείο. Ένα περιβαλλοντικό πρόγραμμα με θέμα τη θάλασσα...για να μη τα κάνουν «θάλασσα» τα νήπια στο Δημοτικό σχολείο.
Ελένη Δώνη , Nηπιαγωγός
|
|
ΣΤ΄: Η αξιοποίηση των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας στην εκπαίδευση των μικρών παιδιών στις Φυσικές Επιστήμες.
Αίθουσα Τελετών «Γ. Μυλωνάς»
Προεδρείο:
Ferrante Raffaele Formato, University of Sannio,
Πολυξένη Παγγέ, Καθηγήτρια Παν. Ιωαννίνων,
Χριστίνα Σολομωνίδου, Καθηγήτρια Παν. Θεσσαλίας.
1. Εκπαιδευτικά λογισμικά για την προσχολική εκπαίδευση: δραστηριότητες υποστήριξης φυσικών επιστημών
Κλεοπάτρα Νικολοπούλου, Τ.Ε.Α.Π.Η. Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών
2. Η προοπτική του «Εργαστήριου Εκπαιδευτικής Ρομποτικής» σαν προπτυχιακό μάθημα σε φοιτητές Παιδαγωγικών Τμημάτων.
Σίμος Αναγνωστάκης, Παναγιώτης Μιχαηλίδης, Π.Τ.Δ.Ε. Πανεπιστημίου Κρήτης
3. Community discovery in early childhood education
Ferrante Raffaele Formato, RCOST, University of Sannio
Nicla Palladino, University of Salerno
Vito Rinaldi, SICSI, University of Naples
4. «Ο Φελούλης και ο Σιδερούλης στην πισίνα»: Εκπαιδευτικό λογισμικό με δραματοποιημένο σενάριο, για το φαινόμενο της πλεύσης-βύθισης, κατάλληλο για την Προσχολική και Πρώτη σχολική ηλικία .
Σοφία Πλιάσα, Νικόλαος Φαχαντίδης, Πέτρος Καριώτογλου
Παιδαγωγική Σχολή Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας
5. «Ψάχνοντας το Νέμο»: Δυνατότητες Παιδαγωγικής Αξιοποίησης για την Προσέγγιση της Έννοιας του Οικοσυστήματος
Έλλη Οικονόμου, Βασιλεία Χρηστίδου, Π.Τ.Π.Ε. Πανεπιστημίου Θεσσαλίας
6. Οι μαγνήτες. Δραστηριότητες εκπαιδευτικού λογισμικού για το νηπιαγωγείο από την ενότητα των Φυσικών Eπιστημών
Πηνελόπη Κουλούρη*, Μαρία Χαρίση,
*ομάδα συγγραφής του ΔΕΠΠΣ για το Νηπιαγωγείο και του Οδηγού Νηπιαγωγού
7. Μαθητικές Κοσμογραφίες
Ειρήνη Σπυράτου, Εκπαιδευτικός Α΄/θμιας Εκπαίδευσης |
|
|
|
|