Διεύθυνση:
Τμήμα Εικαστικών Τεχνών και Επιστημών της Τέχνης, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, 45110 Δουρούτη, Iωάννινα
Τηλ.:26510 05962
Fax:26510 05086
e-mail: aadamo@uoi.gr
ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ
CV (English)

ΜΑΘΗΜΑΤΑ


ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ

ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ VI (ΤΕΠ 603)

ΣΤ' Εξάμηνο
Τύπος μαθήματος: Υποχρεωτικό.
Αξιολόγηση: Γραπτή ή προφορική εξέταση
 
 
ΠεριγραφH μαθHματος Βιβλιογραφια
ΘεματικEς περιοχEς διαλEξεων Χρησιμοι συνδεσμοι
 
 

ΠεριγραφH μαθHματος

Το μάθημα επισκοπεί τα εικαστικά ρεύματα στη Δυτική Ευρώπη και τις ΗΠΑ μετά το 1945 και διεθνώς από το 1990 και εξής. Επικεντρώνεται στις αλλαγές που σημειώνονται σε κοινωνικό, οικονομικό, ιδεολογικό και θεσμικό επίπεδο και που αφορούν στη διεθνή εικαστική παραγωγή. Η οργάνωση της διδασκαλίας γίνεται με βάση ευρείες θεματικές περιοχές και ειδολογικές κατηγορίες και όχι με βάση την αυστηρή χρονολογική παρουσίαση γεγονότων και τάσεων. Για παράδειγμα παρουσιάζονται οι αφηρημένες στάσεις των πρώτων μεταπολεμικών καλλιτεχνών, οι τάσεις αντίστασης στον καταναλωτικό πολιτισμό, η διευρημένη αντίληψη για το έργο τέχνης πέρα από τις συμβάσεις του τελάρου και του γλυπτού όγκου κ.λπ.

 

ΘεματικEς περιοχEς διαλEξεων

  • Οι προϋποθέσεις της τέχνης μετά το 1945. Οι κοινωνικές και οικονομικές συνθήκες στην Ευρώπη και στις ΗΠΑ. Το ιδεολογικό ρήγμα του Ψυχρού Πολέμου.
  • Η διαχείριση της μνήμης μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Μνημεία και μνήμη στις δύο πρώτες ψυχροπολεμικές δεκαετίες.
  • Η αφαίρεση πριν και μετά το Β' Παγκόσμιο Πόλεμο. Ο αφηρημένος εξπρεσιονισμός και ο ρόλος του για την επιδιωκόμενη πολιτιστική διείσδυση των ΗΠΑ στην Ευρώπη.
  • Οι διάφορες εκδοχές της αφαίρεσης στην Ευρώπη (art informel, art brut κ.λπ.).
  • Η Pop art στην Ευρώπη και στις ΗΠΑ.
  • 'Αλλες τάσεις των δεκαετιών 1950-1960: nouveau réalisme, assemblage, eat art, spazialismo, ομάδα gutai.
  • Η διεύρυνση των ορίων του εικαστικού έργου: Fluxus, Wiener Aktiongruppe, περιβάλλοντα, εγκαταστάσεις, happening, performances.
  • Η κίνηση στην "παραδοσιακή" μορφή του έργου τέχνης (kinetic art, op art). Η γλυπτική μεταπολεμικά.
  • Οι αλλαγές στον τρόπο παραγωγής, προβολής και διακίνησης των έργων τέχνης. Η διεύρυνση της αγοράς των έργων και οι νέοι θεσμοί της δεκαετίας του 1970.
  • Ο μινιμαλισμός και η εννοιολογική τέχνη.
  • Η τέχνη στην τελευταία δεκαετία του 20ού αιώνα: το νέο σκηνικό και οι νέες συνθήκες της παγκοσμιοποιημένης αγοράς.
  • Η τέχνη στον ψηφιακό κόσμο.
 

Βιβλιογραφια

Στον Εύδοξο:
- Foster Hal, Krauss Rosalind, Bois Yve - Alain, Buchloh Benjamin H. D., Η τέχνη από το 1900, Αθήνα, Επίκεντρο, 2013.
- Αρετή Αδαμοπούλου, Τέχνη και ψυχροπολεμική διπλωματία, Θεσσαλονίκη, University Studio Press, 2019.
- Αρετή Αδαμοπούλου. Λία Γυιόκα, Κωνσταντίνος Στεφανής (επιμ. ), Ιστορία της τέχνης: Ζητήματα ιστορίας, μεθοδολογίας, ιστοριογραφίας, Αθήνα, Gutenberg, 2019.

Συνιστώμενη βιβλιογραφία:
- Alberro Alexander & Buchmann Sabeth, Art After Conceptual Art, The MIT Press 2006.
- Alberro Alexander & Stimson Blake (eds), Conceptual Art. A Critical Anthology, The MIT Press 2000.
- Alberro Alexander, Conceptual Art and the Politics of Publicity, The MIT Press 2004.
- Anfam David, Abstract Expressionism, Thames & Hudson 1990.
- Fineberg Jonathan, Art since 1940. Strategies of Being, Laurence King Publishing, 2000.
- Foster Hal (ed.), Postmodern Culture, Λονδίνο 41993.
- Goldberg RoseLee, Performance Art, Thames & Hudson 31993.
- Grau Oliver (ed.), MediaArtHistories, The MIT Press 2007.
- Greene Rachel, Internet art, Thames & Hudson 2004.
- Hall D. & Fifer S.J., Illuminating Video. An Essential Guide to Video Art, Aperture / BAVC, χ.χ.
- Hopkins D., After Modern Art, 1945-2000, N.Y., Oxford University Press, 2000.
- Joselit David, American Art Since 1945, Thames & Hudson, 2003.
- Krauss Rosalind, Passages in Modern Sculpture, The MIT Press, 81990.
- Meigh-Andrews Chris, A History of Video Art: The Development of Form and Function, Berg Publishers 2006.
- Paul Christiane, Digital art, Thames & Hudson 2003.
- Popper Frank, From Technological to Digital Art, The MIT Press 2007.
- Putnam James, Art and Artifact. The Museum as Medium, Thames & Hudson 2001.
- Rush Michael, New Media in Art, Thames & Hudson 2005.
- Saunders Fr. St., The Cultural Cold War, The New Press 1999.
- Stallabrass Julian, Art Incorporated: The Story of Contemporary Art, Oxford University Press 2005.
- Stallabrass Julian, High Art Lite: The Rise and Fall of Young British Art, Verso 2006.
- Tribe Mark, Jana Reena & Grosenick Uta (eds), New Media Art, Taschen 2006.
- Velthius Olav, Talking Prices, Symbolic Meaning of Prices on the Market for Contemporary Art, Princeton University Press 2007.
- Wands Bruce, Art of the Digital Age, Thames & Hudson 22007.
- Wood Paul, Conceptual Art, Delan Greenridge Editions 2002.


 

http://www.macm.org/
http://www.moca.org/
http://www.mac-lyon.com/mac/
http://www.mamco.ch/
http://www.macba.cat/en/index
http://www.museoreinasofia.es/en
http://www.berlinischegalerie.de/en/home/
http://www.mmk-frankfurt.de/en/home/
http://www.moma.org/
http://www.sfmoma.org/
http://www.tate.org.uk/
http://www.centrepompidou.fr/en
http://www.metmuseum.org/
http://www.artic.edu/aic/collections/
http://www.smb.museum/en/museums-and-institutions/neue-nationalgalerie/home.html
http://www.smb.museum/en/museums-and-institutions/hamburger-bahnhof/home.html
http://www.mca.com.au/
http://www.kiasma.fi/kiasma_en
http://www.madrenapoli.it/en/
http://www.hirshhorn.si.edu/collection/home/#collection=home
http://www.mumok.at/?L=1
http://www.museomacro.org/
http://www.theartstory.org/