Μαθήματα

Προπτυχιακά & Μεταπτυχιακά

Μαθήματα που διδάσκονται στο Παιδαγωγικό τμήμα Νηπιαγωγών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων

Συνέδρια

Διοργάνωση

Διοργάνωση Συνεδρίων

 

Προγράμματα

Ανάληψη και συμμετοχή σε ερευνητικά ευρωπαϊκά προγράμματα

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΩΝ ΕΝΝΟΙΩΝ ΤΩΝ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ Ι

ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΩΝ ΕΝΝΟΙΩΝ ΤΩΝ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΙI

ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΙΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΤΩΝ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ

ΘΕΜΑΤΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΝΝΟΙΩΝ

ERASMUS INTENSIVE PROGRAM LIGHT (2010-2011-2012)

ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ

ΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΩΣ ΧΩΡΟΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΣΤΙΣ ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

 

 

 

ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΩΝ ΕΝΝΟΙΩΝ ΤΩΝ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΙΙ

Όνομα διδάσκοντος: Κατερίνα Πλακίτση

Kωδικός μαθήματος ΠΝΕ149

Εξάμηνο ΣΤ΄

Έτος Σπουδών 3ο

Επίπεδο του μαθήματος Τρίτο

Πιστωτικές μονάδες 6

Διδακτικές μονάδες 3

Κατηγορία μαθήματος Επιλογής Υποχρεωτικό

Γλώσσα διδασκαλίας του μαθήματος Ελληνική

Περιεχόμενο Μαθήματος
Ο ρόλος του/της Νηπιαγωγού υπό το πρίσμα των σύγχρονων θεωριών μάθησης.
Διαπολιτισμικές και Διεπιστημονικές προσεγγίσεις στη Διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών.
Ο ρόλος του Μουσείου στην Εκπαίδευση στις Φυσικές Επιστήμες.
Περιβαλλοντική εκπαίδευση και εκπαίδευση στις Φυσικές Επιστήμες.
Νέες Τεχνολογίες και Διδασκαλία θεμάτων των Φυσικών Επιστημών.
Αξιολόγηση στη Διδασκαλία θεμάτων των Φυσικών Επιστημών.
Σχεδιασμός διδακτικών στρατηγικών για τη Διδασκαλία θεμάτων των Φυσικών Επιστημών.
Πρακτική άσκηση στα Νηπιαγωγεία

Σκοπός/στόχοι του μαθήματος
H διεύρυνση των γνώσεων των φοιτητών/τριών για θέματα που σχετίζονται με το ρόλο της Επιστήμης και της Τεχνολογίας στη σύγχρονη κοινωνία.
H βιωματική και συνεργατική εκμάθηση της επιστημονικής μεθοδολογίας.
H ενημέρωσή τους για τις σύγχρονες θεωρίες μάθησης, τα σύγχρονα Αναλυτικά Προγράμματα των Φυσικών Επιστημών και διδακτικά μοντέλα που εφαρμόζονται στη διδασκαλία τους.
H ενημέρωσή τους για τις διεπιστημονικές προσεγγίσεις στη διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών.
O σχεδιασμός, η εφαρμογή και η αξιολόγηση μικροδιδασκαλιών και ολοκληρωμένων σχεδίων εργασίας στο πεδίο.  
H αναγνώριση του ρόλου της συλλογικότητας, της συνεργασίας και της συνυπευθυνότητας στη διερεύνηση θεμάτων των Φυσικών Επιστημών.

Μέθοδοι διδασκαλίας
Διαλέξεις - ?Μικρές ατομικές και ομαδικές εργασίες (jigsaw)
Εργαστηριακές ασκήσεις σε ομάδες
Πρακτική Άσκηση 2 εβδομάδων στα Νηπιαγωγεία Ιωαννίνων

Μαθησιακά Αποτελέσματα.
1. H αναγνώριση της κοινωνικοπολιτισμικής συνιστώσας των Φυσικών Επιστημών.
2. H αναγνώριση των δεξιοτήτων της επιστημονικής μεθόδου σε μια οργανωμένη δραστηριότητα.
3. H αναγνώριση των γνωστικών εμποδίων - διδακτικών στόχων σε μια σειρά οργανωμένων δραστηριοτήτων.
4. O σχεδιασμός μικροδιδασκαλιών και ολοκληρωμένων σχεδίων εργασίας.
5. H αναγνώριση του ρόλου της συλλογικότητας, της συνεργασίας και της συνυπευθυνότητας στη διερεύνηση θεμάτων των Φυσικών Επιστημών.

Αριθμός ωρών φόρτου εργασίας φοιτητών

Σύνολο ωρών διδασκαλίας μαθήματος κατά εξάμηνο

26

Αριθμός ωρών εργαστηριακών ασκήσεων

40

Αριθμός ωρών μελέτης για την προετοιμασία του μαθήματος

30

Αριθμός ωρών υποχρεωτικής πρακτικής άσκησης στα Νηπιαγωγεία

40

Αριθμός ωρών για τη συγγραφή εργασίας σχετικής με την πρακτική άσκηση

10

Αριθμός ωρών συναντήσεων με το διδάσκοντα/τη διδάσκουσα

5

Αριθμός ωρών προετοιμασίας του φοιτητή για τις εξετάσεις

30

ΣΥΝΟΛΟ ΩΡΩΝ

181

Μέθοδος αξιολόγησης

Υποχρεωτικό Εργαστήριο

20%

Υποχρεωτική εργασία πρακτικής άσκησης στα Νηπιαγωγεία

20%

Προφορικές εξετάσεις

60%

Ερευνητική εργασία για φοιτητές ERASMUS

60%

Υποχρεωτικό Εργαστήριο για φοιτητές ERASMUS

20%

Υποχρεωτική εργασία πρακτικής άσκησης στα Νηπιαγωγεία για φοιτητές ERASMUS

20%

Ενδεικτική βιβλιογραφία
- Roth, W.-M., Goulart, M.I.M., Plakitsi, K. (2013). Science Education during Preschool Years. A Cultural-Historical Approach. Dordrecht, The Netherlands: Springer.
- Πλακίτση Κατερίνα (επιμ.) (2012). Κοινωνιογνωστικές και κοινωνικοπολιτισμικές προσεγγίσεις στη διδακτική των φυσικών επιστημών στην προσχολική και πρώτη σχολική ηλικία. Αθήνα: Πατάκης.
- Πλακίτση Κατερίνα, (2008). Διδακτική των Φυσικών Επιστημών στην προσχολική και πρώτη σχολική ηλικία: Σύγχρονες τάσεις και προοπτικές. Αθήνα: Πατάκης.

 

 

 

Βιβλία