Μαθήματα
Προπτυχιακά & Μεταπτυχιακά
Μαθήματα που διδάσκονται στο Παιδαγωγικό τμήμα Νηπιαγωγών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων
Προγράμματα
Ανάληψη και συμμετοχή σε ερευνητικά ευρωπαϊκά προγράμματα
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΩΝ ΕΝΝΟΙΩΝ ΤΩΝ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ Ι
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΩΝ ΕΝΝΟΙΩΝ ΤΩΝ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΙI
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΙΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΤΩΝ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
ΘΕΜΑΤΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΝΝΟΙΩΝ
ERASMUS INTENSIVE PROGRAM LIGHT (2010-2011-2012)
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
ΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΩΣ ΧΩΡΟΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΣΤΙΣ ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
ΘΕΜΑΤΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΝΝΟΙΩΝ |
Όνομα διδάσκοντος: Κατερίνα Πλακίτση |
Kωδικός μαθήματος ΠΝΕ136 |
Εξάμηνο Η΄ |
Έτος Σπουδών 4ο |
Επίπεδο του μαθήματος Τρίτο |
Πιστωτικές μονάδες 4 |
Διδακτικές μονάδες 3 |
Κατηγορία μαθήματος Επιλογής Υποχρεωτικό |
Γλώσσα διδασκαλίας του μαθήματος Ελληνική |
Περιεχόμενο Μαθήματος
Η Θεωρία της Δραστηριότητας ως θεωρητικό πλαίσιο αναφοράς και μεθοδολογίας σχεδιασμού και ανάλυσης δραστηριοτήτων εκπαίδευσης στις Φυσικές Επιστήμες. Εφαρμογές στις θεματικές ενότητες:
-Διδασκαλία της επίπλευσης και της βύθισης των στερεών σωμάτων στο νερό για μαθητές και μαθήτριες της πρώτης σχολικής ηλικίας.
-Διδασκαλία του κύκλου του νερού στη φύση.
-Διδακτική προσέγγιση των ιδιοτήτων του αέρα και της ατμοσφαιρικής ρύπανσης.
-Διδακτική προσέγγιση των παραδοσιακών και σύγχρονων και σύγχρονων τρόπων παραγωγής των αγαθών σε συνάρτηση με τις ανάγκες του ανθρώπου.
-Διδακτική προσέγγιση θεμελιωδών εννοιών, όπως ο χώρος, ο χρόνος, το αντικείμενο και η αιτιότητα.
-Διαπολιτισμικές προσεγγίσεις σε ένα θέμα.
-Μελέτη των ρόλων εκπαιδευτικού και μαθητή κατά τη διδασκαλία θεμάτων των Φυσικών Επιστημών και της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης.
-Μελέτη των όρων και των διαδικασιών για συνεργατική μάθηση στο μάθημα της μελέτης του Περιβάλλοντος.
-Ιστορικές και φιλοσοφικές διαστάσεις ενός θέματος των Φυσικών Επιστημών.
-Η φύση της επιστήμης.
* Τα θέματα που αναφέρονται είναι ενδεικτικά και μπορούν να εναλλάσσονται ύστερα από την αλληλεπίδραση των συμμετεχόντων στο σεμινάριο.
* Η μελέτη κάθε θέματος περιλαμβάνει: Το γνωστικό αντικείμενο, τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει η σκέψη των παιδιών για την κατανόηση των σχετικών εννοιών, προτεινόμενες επί μέρους δραστηριότητες, διδακτικά εργαλεία και ολοκληρωμένες ακολουθίες δραστηριοτήτων ή σχέδια εργασίας/ projects για τη διδασκαλία του θέματος. |
Σκοπός/ στόχοι του μαθήματος
Η σε βάθος μελέτη θεμάτων των Φυσικών Επιστημών και των διδακτικών αλληλεπιδράσεων που οδηγούν στα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα για τους μαθητές της πρωτοσχολικής εκπαίδευσης. |
Μέθοδοι διδασκαλίας
Διαλέξεις - Σεμινάρια
Ατομικές και ομαδικές εργασίες |
Μαθησιακά Αποτελέσματα.
Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες να επεξεργάζονται ένα θέμα σε βάθος ως εξής:
Να σχεδιάζουν ολοκληρωμένες ακολουθίες δραστηριοτήτων ή σχέδια εργασίας/ projects για τη διδασκαλία ενός θέματος.
Να αναλύουν τις δραστηριότητες διδασκαλίας φυσικών εννοιών στα υποκείμενα της μάθησης, τα αντικείμενα-στόχους, τα διαμεσολαβητικά εργαλεία, του κανόνες, την κοινότητα μάθησης και τις ιεραρχικές σχέσεις στην κατανομή της εργασίας.
Να αναλύουν τους διαλόγους και τα επιχειρήματα των μαθητών.
Να διδάσκουν ρητά τη φύση της επιστήμης.
Να συνδέουν τη διδασκαλία των φυσικών επιστημών με την τεχνολογία. |
Αριθμός ωρών φόρτου εργασίας φοιτητών |
Σύνολο ωρών διδασκαλίας μαθήματος κατά εξάμηνο |
39 |
Αριθμός ωρών μελέτης για την προετοιμασία του μαθήματος |
40 |
Αριθμός ωρών για απαλλακτική εργασία |
40 |
Αριθμός ωρών συναντήσεων με το διδάσκοντα/τη διδάσκουσα |
5 |
ΣΥΝΟΛΟ ΩΡΩΝ |
124 |
Μέθοδος αξιολόγησης |
Υποχρεωτική εργασία |
100% |
Ερευνητική εργασία για φοιτητές ERASMUS |
100% |
Ενδεικτική βιβλιογραφία
- Plakitsi, K. (Ed.) (2013). Activity Theory in Formal and Informal Science Education. Series: Cultural perspectives in science education: research dialogs. Series editor: Kenneth Tobin, City University of New York, USA, and Catherine Milne, New York University. Editor and Co-authors: ATFISE group of the University of Ioannina (K. Plakitsi and PhD students) p. 252. Rotterdam: Sense Publishers.
- Κολιόπουλος, Δ. (2006). Θέματα Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών. Η συγκρότηση της σχολικής γνώσης, Αθήνα, Μεταίχμιο.
|