Μαθήματα

Προπτυχιακά & Μεταπτυχιακά

Μαθήματα που διδάσκονται στο Παιδαγωγικό τμήμα Νηπιαγωγών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων

Συνέδρια

Διοργάνωση

Διοργάνωση Συνεδρίων

 

Προγράμματα

Ανάληψη και συμμετοχή σε ερευνητικά ευρωπαϊκά προγράμματα

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΩΝ ΕΝΝΟΙΩΝ ΤΩΝ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ Ι

ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΩΝ ΕΝΝΟΙΩΝ ΤΩΝ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΙI

ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΙΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΤΩΝ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ

ΘΕΜΑΤΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΝΝΟΙΩΝ

ERASMUS INTENSIVE PROGRAM LIGHT (2010-2011-2012)

ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ

ΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΩΣ ΧΩΡΟΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΣΤΙΣ ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

 

ΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΩΣ ΧΩΡΟΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΣΤΙΣ ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

Όνομα διδάσκοντος: Κατερίνα Πλακίτση

Kωδικός μαθήματος ΠΝE137

Εξάμηνο Ζ΄

Έτος Σπουδών 4ο

Επίπεδο του μαθήματος Τρίτο

Πιστωτικές μονάδες 4

Διδακτικές μονάδες 3

Κατηγορία μαθήματος Επιλογής

Γλώσσα διδασκαλίας του μαθήματος Ελληνική

Περιεχόμενο Μαθήματος
Το Μουσείο ως χώρος εκπαίδευσης στις Φυσικές Επιστήμες: Σύγχρονες τάσεις και προοπτικές.
Διασύνδεση της Μουσειοπαιδαγωγικής και της Εκπαίδευσης στις Φυσικές Επιστήμες στην έρευνα, στα Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών και στη διδακτική πρακτική.
Η σχέση επιστημονικών Μουσείων και Σχολείου στην Ελλάδα. Δυνατότητες και προοπτικές.
Αλληλεπίδραση στα Μουσεία Φυσικών Επιστημών και Τεχνολογίας και με τη συμβολή των νέων ψηφιακών Τεχνολογιών.
Πρακτική/ βιωματική άσκηση στη Φύση και στο τοπικό Μουσείο ως χώρων εκπαίδευσης στις Φυσικές Επιστήμες.
Εξοικείωση και κριτική θεώρηση των εκπαιδευτικών προγραμμάτων Μουσειακής Αγωγής για τη διδασκαλία θεμάτων των Φυσικών Επιστημών. Ο ρόλος του εκπαιδευτικού στο σχεδιασμό, κατασκευή και στην υλοποίηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων. Σχεδιασμός και κατασκευή εκπαιδευτικού προγράμματος για τη διδασκαλία ενός θέματος των Φυσικών Επιστημών σε μουσειακού χώρο.

Σκοπός/στόχοι του μαθήματος
Να αναγνωρίσουν οι φοιτητές/τριες την αναγκαιότητα του Μουσείου ως χώρου εκπαίδευσης γενικότερα και ειδικότερα των Φυσικών Επιστημών.
Να γνωρίσουν τα βασικά χαρακτηριστικά ενός σύγχρονου Μουσείου (κέντρα τεκμηρίωσης, αίθουσες αλληλεπίδρασης, συμμετοχικά προγράμματα, εμψυχωτές, διερμηνείς κ.λπ.) Φυσικών Επιστημών.
Να πληροφορηθούν για τις σύγχρονες προσεγγίσεις μάθησης που χρησιμοποιούν οι Φυσικές Επιστήμες και μπορούν να λάβουν χώρα σε ένα Μουσείο (hands-on activities, interactive teaching, learning by doing, doing and playing, experimental activities).
Να ενημερωθούν επαρκώς για τα Μουσεία και τους χώρους όπου υπάρχουν εκθέματα ή άλλες πηγές σχετικές με τις Φυσικές Επιστήμες.
Να ασκηθούν στη χρήση εκπαιδευτικού υλικού (μουσειοσκευών, μουσειοβαλιτσών, εκπαιδευτικών φακέλων) και εκπαιδευτικών προγραμμάτων που έχουν άμεση σχέση με τις Φυσικές Επιστήμες και προσφέρουν τα υπάρχοντα στη χώρα μας Μουσεία.
Να ασκηθούν στη δημιουργία και αξιολόγηση εκπαιδευτικού υλικού σχετικού με τις Φυσικές Επιστήμες, που θα αξιοποιεί τα εκθέματα των Μουσείων ενώ παράλληλα θα είναι εναρμονισμένο με το σχολικό Αναλυτικό Πρόγραμμα.
Να εξοικειωθούν με τις διαδικασίες που χρειάζονται για μια επιτυχημένη επίσκεψη σε ένα Μουσείο σε συνεργασία με το προσωπικό του. Να ασκηθούν στις ενέργειες που πρέπει να κάνουν πριν, κατά τη διάρκεια και μετά την επίσκεψη ενός Μουσείου.

Μέθοδοι διδασκαλίας
Σεμινάρια - Εργαστηριακές ασκήσεις σε ομάδες 
Υποχρεωτική εργασία

Μαθησιακά Αποτελέσματα.
Εξοικείωση και κριτική θεώρηση των εκπαιδευτικών προγραμμάτων Μουσειακής Αγωγής για τη διδασκαλία θεμάτων των Φυσικών Επιστημών
Ο ρόλος του εκπαιδευτικού στο σχεδιασμό, κατασκευή και στην υλοποίηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων.
Σχεδιασμός και κατασκευή εκπαιδευτικού προγράμματος για τη διδασκαλία ενός θέματος των Φυσικών Επιστημών σε μουσειακού χώρο.
Η αναγνώριση του ρόλου της συλλογικότητας, της συνεργασίας και της συνυπευθυνότητας στη διερεύνηση θεμάτων των Φυσικών Επιστημών.

Αριθμός ωρών φόρτου εργασίας φοιτητών

Σύνολο ωρών διδασκαλίας μαθήματος κατά εξάμηνο

26

Αριθμός ωρών εργαστηριακών ασκήσεων

13

Αριθμός ωρών μελέτης για την προετοιμασία του μαθήματος

40

Αριθμός ωρών συναντήσεων με το διδάσκοντα/τη διδάσκουσα

5

Αριθμός ωρών για απαλλακτική εργασία

40

ΣΥΝΟΛΟ ΩΡΩΝ

124

Μέθοδος αξιολόγησης

Υποχρεωτική εργασία

80%

Σεμινάριο - Εργαστήριο

20%

Ερευνητική εργασία για φοιτητές ERASMUS

100%

Ενδεικτική βιβλιογραφία
-Κόκκοτας, Π. & Πλακίτση, Κ. (2005). Μουσειοπαιδαγωγική και Εκπαίδευση στις Φυσικές Επιστήμες. Αθήνα, Πατάκης.
-Κολιόπουλος, Δ. (2005). Η Διδακτική Προσέγγιση του Μουσείου των Φυσικών Επιστημών. Αθήνα: Μεταίχμιο.
-Pedretti, E. (2007). Challenging convention and communicating controversy: Learning through issues-based museum exhibitions. In J. Falk, L. Dierking & S. Foutz (Eds.) In principle, In practice: Museums as learning institutions (pp. 121-135). New York: AltaMira Press.
-EXCITE (2012). Annual Report: Collaboration, engagement, impact (http://www.ecsite.eu/news_and_events/news/ecsite-annual-report-2012-collaboration-engagement-impact) accessed 2013/9/18

-ICOM (2013). Newsletter, ICOM's International Committee for University Museums and Collections, (http://icom.museum/resources/publications-database/publication/newsletter-icoms-international-committee-for-university-museums-and-collections-january-2013/) accessed 2013/9/18.

 

 

 

 

 

Βιβλία